Как плуването става лекарство срещу изолацията и страха

Как плуването става лекарство срещу изолацията и страха

Проф. Майя Николова от НСА "Васил Левски" учи момчета и момичета с увреждания да плуват, сред възпитаниците й има и "Спешъл олимпикс" шампиони
„Няма човек, който да не може да се научи да плува.“ С тези думи проф. Майя Николова посреща родителите на деца с увреждания на столичния басейн „Мадара - НСА“. Ръководителката на програма „Адаптирана физическа активност и спорт“ в НСА "Васил Левски" работи с момчета и момичета с проблеми в развитието. Целта й обаче не е само да ги научи да плуват. Проф. Николова иска спортът да стане част от живота им. И успява – благодарение на нея на „ти“ с водата са повече от 70 деца с увреждания. Нейни възпитаници са и двама от най-добрите представители на страната ни на игрите „Спешъл олимпикс“ – световните състезания за хора с интелектуални затруднения. Храбър Александров и Александър Кенанов имат златни медали от игрите в Шанхай и в Атина.

По-важното за тях и за родителите им обаче е, че плуването промени живота им.
- Понякога Сашо идва два часа по-рано в басейна, - казва бащата на Александър Кенанов. – Иска да поговори с хората, да погледа какво правят и какво се случва в живота изобщо. Познава всички в „Мадара - НСА“ и ще идва на тренировки докато може. Това е важно за него, защото хората, които стоят заключени вкъщи постепенно деградират. А спортът дава увереност на момчетата и момичетата като него, че и те могат да правят неща като другите. Когато постигнат успехи, показват, че се радват като всички останали. Много малко хора обаче знаят, че когато спортистите с умствени увреждания загубят само се усмихват и казват „следващия път“. Не изпитват злоба. Желанието им за победа е огромно. И са донесли много повече награди за България от „редовните“ ни спортисти. Нищо, че държавата не им помага.

Проф. Николова работи с деца с увреждания от 10 години. Заедно с гл. ас. Вили Александрова и десетки студенти от НСА е научила да плуват деца с най-различи проблеми – зрителни и слухови увреждания, детска церебрална парализа, интелектуални затруднения, хиперактивност, аутизъм и още много заболявания. Спортът има благоприятен ефект върху всички системи на организма – сърдечно-съдова, дихателна, мускулна, кръвоносна, влияе положително върху нервната система. По-важното обаче е, че децата обикват плуването. И излизат от безизходицата и самотата, в които са вкарани заради увреждането си.

- Плуването помага на децата с увреждания, - казва проф. Николова. – За всеки дефицит има методически прийом, чрез който да бъде компенсиран. При различните деца решението е индивидуално. Адаптираната физическа активност обаче не означава само рехабилитация и лечение – тя е обучение, тренировка, самоподготовка, самочувствие, изява. За съжаление нашите усилия не се популяризират в медиите и много хора не знаят за тях. Групите ни са малки, но не връщаме деца. Достъпът им до заниманията по плуване е много важен. Той е свързан с много проблеми – материална база, финанси, кадри. За щастие, благодарение на НСА, имаме кадри, макар че много често те работят на доброволни начала – само за да практикуват специалността си.
Магистърската програма „Адаптирана физическа активност и спорт“ в НСА стартира през 2004-та. Пет години по-късно започва обучението и на първия випуск на бакалавърската програма.

- Научихме да плуват много деца, - казва проф. Николова. - Но по-важното е, че те остават в системата. Това е истинската цел на нашето сдружение: спортът да стане част от здравословния режим на децата с увреждания и да подобри качеството на живота им. Плуването е изключително оздравителен спорт. Той поддържа състоянието и не позволява влошаване на децата с увреждания. Те не боледуват, имунният им статус се вдига и не отсъстват от тренировки. Плуването им помага да са по-организирани и спокойни. Да намират приятели и да не се чувстват самотни.
Родителите на децата, които се учат да плуват при проф. Николова твърдят, че спортът възпитава, налага дисциплина и ги променя изцяло. Те не само има с какво да се занимават, но и са оценени и излизат от изолацията, на които ги обрича увреждането им.

- Всеки спорт дава допълнителен език, допълнителна физическа култура, което значи култура изобщо, - казва бащата на олимпийски шампион Храбър Натов. Съжителството на децата с увреждания с околните е трудно – те ги избягват и се страхуват от тях. Тренировките и състезанията помагат много в това отношение – те се чувстват реализирани и стимулирани да спортуват колкото се може повече. Тези деца не се учат лесно да плуват. За съжаление малко хора имат желание да им се посветят, а проф. Майя Николова е един от тях.

Проф. Николова работи с деца с увреждания на басейна „Мадара - НСА“ и в 131-во училище и в „Младост“. През март 2015 година заедно с гл. ас. Вили Александрова ще стартират нов деветмесечен проект, подкрепен от Министерството на младежта и спорта. Той ще продължи обучението на деца и младежи с увреждания и ще включва различни модули – с елементи от гимнастиката, адаптиран фитнес и спортуване с уреди във водата. Желанието на проф. Николова и членовете на сдружение „Адаптирана физическа активност и спорт – НСА“ е да развият мрежа от специалисти, които да работят с деца с увреждания. Плановете им са напът да се осъществят. След малко повече от месец две нейни възпитанички започват работа с деца с увреждания в Перник. Предстои сформирането на група и в Пазарджик. В София също има две момчета, които ще се посветят на тази кауза. Така повече малчугани ще имат шанса да променят живота си чрез плуването. И най-важното: то ще ги откъсне от изолацията и ще им носи много радост.

disabledsportsbg.com

Последвайте каналите ни в:

Още от Водни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти